Jak to się zaczęło
IDEA
Idea zorganizowania imprezy, która miałaby na celu przybliżenie polskiego folkloru przeciętnemu Warszawiakowi, oraz która zintegrowałaby środowisko zespołów folklorystycznych w Warszawie, powstała w 2010.
Akcję zainicjował Zespoł Pieśni i Tańca Politechniki Warszawskiej, przy organizacji akcji pracowały również: Ludowy Zespół Artystyczny Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego „Promni” im. Zofii Solarzowej, oraz Zespół Pieśni i Tańca Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Dążyliśmy do tego, aby wraz z początkiem roku akademickiego zainteresować folklorem młodych ludzi przebywających w stolicy. Chcieliśmy pokazać im, że na warszawskich uczelniach prężnie działają interesujące zespoły folklorystyczne. A do tego, aby w jednym z pierwszych jesiennych dni na ulicach Warszawy zrobiło się wesoło i kolorowo.
Akcja miała szczegółowo zorganizowany przebieg i zaplanowany scenariusz.
PRZEBIEG
W trakcie całego dnia 7 października 2010 pokazywaliśmy się grupami zadaniowymi w zaludnionych punktach miasta. Akcja trwała od wczesnych godzin porannych, aż do zmroku! Byliśmy ubrani w stroje pochodzące z różnych regionów Polski, a będące własnością naszych zespołów/uczelni. Zachęcaliśmy przechodniów, aby wraz z nami „wycięli” hołubca. Co to znaczy? Prezentowaliśmy jeden z podstawowych kroków tańca ludowego, krok (ze względu na uwarunkowania historyczne) bardzo rozpoznawalny nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie i utożsamiany z tradycyjną kulturą tańca. Za przyłączenie się do wspólnej zabawy i wykonanie tego kroku tanecznego (za „wycięcie hołubca”) przechodnie otrzymywali pamiątkowe gadżety związane z akcją (znaczek z logo i nazwą akcji).
Zaglądaliśmy także do stołecznych urzędów i instytucji kultury, a także do przedstawicieli mediów, pragnąć, aby akcja została jak najwyraźniej zapamiętana i odnotowała się
w świadomości mieszkańców miasta, a nawet kraju.
Wędrując po mieście zapraszaliśmy każdą napotkaną osobę na finał akcji, na określoną godzinę, do centrum miasta. Na koniec dnia 7 października 2010 roku, zebraliśmy się wszyscy
(ponad 100 osób w różnych strojach regionalnych) w najbardziej uczęszczanym miejscu Warszawy – czyli w jego sercu – w okolicy Metra Centrum. Zaprezentowaliśmy zgromadzonym widowiskowe pokazy wokalne jak i taneczne – na żywo – z wielu regionów Polski: solówki oberkowe i góralskie, obszerne fragmenty autentycznego, fantastycznego repertuaru wszystkich zespołów biorących udział w akcji, spontaniczne tańce z publicznością. Zorganizowaliśmy sobie również sprzęt do odtworzenia ścieżki muzycznej specjalnie w celu odtańczenia uroczystego poloneza razem z przechodniami.
EFEKT
Media ochoczo podchwyciły tematykę akcji Wytnij Hołubca, dziennikarze okrzyknęli dzień 7 października – „Dniem Tańca Ludowego”. Udzieliliśmy mnóstwa wywiadów (w trakcie dnia, w którym przebiegała akcja jak i w dniach późniejszych) opowiadając o idei i pomyśle na zrealizowanie takiej akcji i o jej celu. Zaistnieliśmy w mediach, m.in. w Wiadomościach TVP1, Gazecie Wyborczej oraz na antenach Radia Eska i Radia Wawa (dysponujemy materiałami).
Chcesz wiedziesz więcej o naszej akcji? Zapraszamy tutaj 🙂 Zajrzyj też do nas na Facebooka!